[A-DX] Neun Digimodes unter verschiedenen Bedingungen

  • Subject: [A-DX] Neun Digimodes unter verschiedenen Bedingungen
  • From: "Nils Schiffhauer" <dk8ok@xxxxxxx>
  • Date: Mon, 20 Aug 2012 06:34:21 -0000

Moin, moin - vor kurzem habe ich neun populäre Amateurfunk-Digimodes unter
verschiedenen ionosphärischen Bedingungen miteinander verglichen. Daraus ist
ein kleines Paper entstanden, das ich in der Files-Abteilung der
Yahoo-Gruppe "Digitalradio" hinterlegt habe.
Vermutlich kann man nur als Mitglied der Gruppe darauf zugreifen. Wer das
nicht ist, aber wen das Paper dennoch interessiert, dem sende ich es gerne
als Mail-Anhang. Weiter unten einkopiert meine Mail in der entsprechenden
Newsgroup.

Hallo - there are numerous approaches of answering the question for the
"best" digimode.
I would like to put another paper on that pile, and have uploaded the
following PDF to the Files-section of this group:

* "Some Digimodes through different Channels"

Nine popular chat modes have then chased through four type of four simulated
ionospheric channels, proposed by ITU-R F.1487, using AE4JY's "PathSim"
software.
The results are presented both numerically, and graphically (green, yellow
and red for different percentages of character errors).

Although this approach does have some shortcomings (e.g. reflecting
shortcomings of the models and their implementation like unnatural deep
fading; performance of the de/coder ...), these 180 measurements will give
just that overlook, I failed to raise from anywhere in the net.

Any comment and critics, any addition with other modes etc. are welcomed.

73 Nils, DK8OK

See:
http://bit.ly/NRGejy