[A-DX] Wantok Radio Light, Papua, sendet wieder. Korrektur

Wolfgang Bueschel
Mo Apr 7 21:37:43 CEST 2014

Hier die Kopie der Mail nach Menorca... vielleicht interessierts ja. 73 wb

re 7325 kHz.

Jetzt um 19 UT ist nichts von PNG 7324.951 kHz zu sehen, auch nicht in
Australien im Remote Gerät.

Um 19-20 UT sendet dort R Taiwan International in Französisch,
aus UAE Al Dhabbaya Babcock brokered.

Von 17-19 UT hört man Radio Maykop mit Adygeyan Radio Nationalprogramm,
über den Sender aus Armavir Tbilisskaya südwärts. Im Winter auf 6020 kHz.

Nur So/Mo/Fr für die Nachkommen der Vertriebenen/Ausgewanderten in Richtung
früheres Gross-Armenien, Türkei, Syrien Gebiete des Osmanischen Reichs etc.
ganz interessante und traurige Geschichte des Tscherkessen Volkes.

http://de.wikipedia.org/wiki/Adygeja

> Im 19. Jahrhundert gelang es den russischen Truppen, nach einem langen und
> unbarmherzig geführten Krieg, am 21. Mai 1864 die Tscherkessen als letztes
> der nordkaukasischen Völker zu bezwingen. Hunderttausende wurden in der
> Folge in das Osmanische Reich vertrieben, dabei kamen zahlreiche
> Tscherkessen ums Leben. Diese Vertreibung mündete im Genozid der
> Tscherkessen.

73 wolfgang

Hier hat schon Glenn Hauser den Kanalgebrauch im Detail analysiert:

Re:  Wantok Radio Light returned to air on 7325 kHz.

Now we must again concern ourselves with what other, much bigger stations
are on 7325 kHz and at what times; are there any windows during the PNG
night or slightly into the daytime? Make that 07-21 UT.

HFCC shows nothing between 04 and 10 UT when CRI starts Japanese until 1400
UT. Like last year there is a half-hour window 1400-1430 UT before CRI comes
back in Filipino, but 1400 UT is too late for most of North America in the
summer, altho possible on the west coast. There could also be a brief break
in CRI Japanese between less than 1257-1300 UT when sites switch from Jinhua
to Xian, per Aoki.

CRI runs 1430 until 1700 UT, when HFCC pretends the Adygey service of now
defunct R. Rossii takes over from "Armavir" until 1900 UT, one or three days
a week. That makes 17-19 UT the a good window for Japanese listeners, but
useless in North America, and borderline in European summer.

Babcock in French from Woofferton will keep it out of Europe at 19-20 UT
(but Aoki says it's Taiwan via UAE). Then it's CRI again in various
languages from various sites at 2000 UT onward, except 2030-2100 UT Mon-Fri,
VOA Hausa via Sao Tome.

Aoki adds some more: AIR Jaipur at 0630-0931 UT, but that's totally daytime,
so maybe PNG could still make it eastward into the night even before 0930
UT. Another blocker in Aoki but not HFCC is RFI Chinese via Taiwan at
0930-1030 UT IF carried over from B-13.
(Glenn Hauser-OK-USA, dxld April 7)