[A-DX] Neues von 162 kHz

Roger
Do Dez 29 08:51:16 CET 2016

Am 28.12.2016 um 23:31 schrieb Bernhard Weiskopf:
> Mittlerweile
> signalisiert die Sekundenmarke 15, dass jemand zur Sendeanlage kommen soll.
>
> 73, Bernhard

Aha, Danke für die Info!  - Sollte man wahrscheinlich auch einmal dem
Programmierer des Programms "CLOCK" mitteilen.

Mit "CLOCK" beschäftige ich mich erst seit vorgestern so richtig, wegen
der 162 kHz.

Neu für mich waren in diesem Zusammenhang die Zeitaussendungen auch via
198 kHz BBC  und  900 kHz  RAI.

Der italienische Zeitzeichen-Sender auf 10.000 kHz  soll ja auch das
RAI-Verfahren verwenden.

Sind in diesem Zusammenhang "positiv-Dekodierungen"   mit validen
Zeitangaben bekannt ?

https://en.wikipedia.org/wiki/JN53DV

"At the end of each minute is the standard RAI time signal, as generated
by INRiM (Istituto Nazionale di Ricerca Metrologica, National Institute
of Metrology Research) and broadcast intermittently on Italian radio and
television stations.[6] The minute is announced with six 1000 Hz pips,
0.1 seconds each, at the beginning of seconds 54 through 58, a pause,
and then a seventh pip beginning on the minute.[6]

Immediately before the pips, during seconds 52 and 53 of each minute,
the time of the following minute is transmitted in binary coded decimal
form. Bits are sent using frequency shift keying between 2000 Hz (binary
0) and 2500 Hz (binary 1) at a rate of 30 milliseconds per bit (33⅓
baud). 32 bits are transmitted during second 52, and 16 additional bits
during second 53, as follows..."

Konkret geht es also um die Töne bei  2000 + 2500 Hz kurz vor jeder
Minute.  (FSK mit 500 Hz shift)

roger