[A-DX] Fwd: RNEI + TIAEMS April 2020 announcement and times / Comb Stereo / Kammfilter

Roger
Fr Apr 3 10:10:52 CEST 2020


-------- Weitergeleitete Nachricht --------
Betreff:        RNEI + TIAEMS April 2020 announcement and times
Datum:          Fri, 03 Apr 2020 00:05:27 +0000
Von:            Radio Northern Europe International <>


Hello everyone,

This is a first attempt at mailing lists, crossed fingers it works!
The latest announcement and schedule for RNEI show #3 is out, we're
doing some experimental things including broadcasting in Comb Stereo
this month and we hope you enjoy them :)
https://rnei.org/2020/03/30/radio-northern-europe-international-3-tiaems-april-2020-annoucement/

Wishing you all the best and hoping you can receive and enjoy this
months show,
Roseanna
Radio Northern Europe International
https://www.rnei.org

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https://rnei.org/latest-updates/
Hello everyone,
The show is finished, transmitter time booked and pre-processing done so
it’s time to announce RNEI #3 & TIAEMS April 2020 to all of you!
Before we continue, we need to announce something pretty special and
unique about this and future RNEI broadcasts:
RNEI is now broadcasting in Comb Stereo. It’s a standard we made and
it’s a really nice addition to having a mono only broadcast. It’s easy
to decode and it doesn’t degrade the mono signal!
For more information about the system and how it is decoded please see
https://rnei.org/stereo/


Date                                Time Frequency    Target Zone
Sunday    the  5th of April 2020    18:00 UTC    6070KHz   Zone 1+2
Saturday  the 11th of April 2020    18:00 UTC    6070KHz   Zone 1+2
Friday    the 17th of April 2020    10:00 UTC    6070KHz    Zone 1
Saturday  the 25th of April 2020    00:00 UTC    6070KHz    Zone 2+
Sunday    the 26th of April 2020    18:00 UTC 6070KHz      Zone 1+2


https://rnei.org/stereo/
RNEI’s Comb Stereo and how to receive it
 From April 2020 our broadcasts are encoded with Comb Stereo!

What is Comb Stereo?
Comb Stereo is an analogue stereo standard we have designed and
programmed for sending stereo information over a mono only medium (like
Shortwave). Comb Stereo uses comb filtering to multiplex the left and
right channels into a mono signal. Below is a spectrum graph of the Left
and Right channels as they appear in the mono output.
https://rnei.org/wp-content/uploads/2020/04/Fresh-Start-Joakim-Karud-Mono-encoded-tx-sim.wav
https://rnei.org/wp-content/uploads/2020/04/Fresh-Start-Joakim-Karud-Stereo-Decoded.wav

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Die beiden Protagonisten hinter dem Projekt sind:
Roseanna:        https://tgwtr.xyz/about-this-site/
Dejan Stevenson: http://homepages.ihug.com.au/~daz2002/main.html

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Das Grundprinzip:
https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/colour-subcarrier
"....In NTSC, frequency interleaving enables use of a comb filter to
separate luma and chroma."

In diesem Audio-Fall:   L/R


Der allgemeine deutsche WikiArtikel dazu wäre:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kammfilter

"...Wird ein Signal mit einer zeitverzögerten Kopie desselben additiv
überlagert („gemischt“ im Sinne wie in „Mischpult“), entsteht ein
kammgefiltertes Signal. Bei Frequenzen und ihren Vielfachen, deren
Periodendauer der Verzögerungszeit entspricht, erhält man die doppelte
Signalamplitude (konstruktive Interferenz), während sich die genau
dazwischenliegenden Frequenzen auslöschen (destruktive Interferenz). Bei
geringerer Stärke des verzögerten Signals ist der Kammfiltereffekt
entsprechend geringer – die Unterschiede zwischen Maxima und Minima im
Amplitudengang sind weniger stark ausgeprägt.

In der Praxis der Tontechnik beispielsweise entstehen häufig
unbeabsichtigt Überlagerungen mit verzögerten Signalen – und damit auch
Kammfiltereffekte: Bei der Mikrofonaufnahme können im Raum erscheinende
Reflexionen mit einer Verzögerung zwischen 2 und 15 ms zu auffälligen,
unangenehm störenden Klangfärbungen führen. Man sollte hier von
„hörbarem“ Kammfiltereffekt sprechen, denn nur der ist störend. Es
handelt sich meistens um Bodenreflexionen oder Wandreflexionen. Nach
Überlagerung von Direktschall und Reflexion entstehen, wie oben
angedeutet, im Frequenzgang regelmäßige Bereiche der Auslöschung und der
Verstärkung. (Das Prinzip ist im Übrigen auch eine Ursache für Schwund
bei Mehrwegeausbreitung von Funkwellen – wobei dort das betrachtete
Frequenzband schmal ist.) Die gleichmäßig abwechselnden Minima und
Maxima mit einigen dB Unterschied haben Ähnlichkeit mit dem Aufbau eines
harmonischen Klangs. Unsere Ohren haben sich beim 'natürlichen Hören' an
die Kammfilter gewöhnt und das Gehirn-Hörsystem blendet diesen Effekt
größtenteils aus. Elektrisch erzeugte Kammfilter wirken auffällig
störender...."



roger