[A-DX] Fwd: RNEI + TIAEMS April 2020 announcement and times / Comb Stereo / Kammfilter
RogerFr Apr 3 10:10:52 CEST 2020
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-------- Weitergeleitete Nachricht -------- Betreff: RNEI + TIAEMS April 2020 announcement and times Datum: Fri, 03 Apr 2020 00:05:27 +0000 Von: Radio Northern Europe International <> Hello everyone, This is a first attempt at mailing lists, crossed fingers it works! The latest announcement and schedule for RNEI show #3 is out, we're doing some experimental things including broadcasting in Comb Stereo this month and we hope you enjoy them :) https://rnei.org/2020/03/30/radio-northern-europe-international-3-tiaems-april-2020-annoucement/ Wishing you all the best and hoping you can receive and enjoy this months show, Roseanna Radio Northern Europe International https://www.rnei.org ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ https://rnei.org/latest-updates/ Hello everyone, The show is finished, transmitter time booked and pre-processing done so it’s time to announce RNEI #3 & TIAEMS April 2020 to all of you! Before we continue, we need to announce something pretty special and unique about this and future RNEI broadcasts: RNEI is now broadcasting in Comb Stereo. It’s a standard we made and it’s a really nice addition to having a mono only broadcast. It’s easy to decode and it doesn’t degrade the mono signal! For more information about the system and how it is decoded please see https://rnei.org/stereo/ Date Time Frequency Target Zone Sunday the 5th of April 2020 18:00 UTC 6070KHz Zone 1+2 Saturday the 11th of April 2020 18:00 UTC 6070KHz Zone 1+2 Friday the 17th of April 2020 10:00 UTC 6070KHz Zone 1 Saturday the 25th of April 2020 00:00 UTC 6070KHz Zone 2+ Sunday the 26th of April 2020 18:00 UTC 6070KHz Zone 1+2 https://rnei.org/stereo/ RNEI’s Comb Stereo and how to receive it From April 2020 our broadcasts are encoded with Comb Stereo! What is Comb Stereo? Comb Stereo is an analogue stereo standard we have designed and programmed for sending stereo information over a mono only medium (like Shortwave). Comb Stereo uses comb filtering to multiplex the left and right channels into a mono signal. Below is a spectrum graph of the Left and Right channels as they appear in the mono output. https://rnei.org/wp-content/uploads/2020/04/Fresh-Start-Joakim-Karud-Mono-encoded-tx-sim.wav https://rnei.org/wp-content/uploads/2020/04/Fresh-Start-Joakim-Karud-Stereo-Decoded.wav ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Die beiden Protagonisten hinter dem Projekt sind: Roseanna: https://tgwtr.xyz/about-this-site/ Dejan Stevenson: http://homepages.ihug.com.au/~daz2002/main.html ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Das Grundprinzip: https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/colour-subcarrier "....In NTSC, frequency interleaving enables use of a comb filter to separate luma and chroma." In diesem Audio-Fall: L/R Der allgemeine deutsche WikiArtikel dazu wäre: https://de.wikipedia.org/wiki/Kammfilter "...Wird ein Signal mit einer zeitverzögerten Kopie desselben additiv überlagert („gemischt“ im Sinne wie in „Mischpult“), entsteht ein kammgefiltertes Signal. Bei Frequenzen und ihren Vielfachen, deren Periodendauer der Verzögerungszeit entspricht, erhält man die doppelte Signalamplitude (konstruktive Interferenz), während sich die genau dazwischenliegenden Frequenzen auslöschen (destruktive Interferenz). Bei geringerer Stärke des verzögerten Signals ist der Kammfiltereffekt entsprechend geringer – die Unterschiede zwischen Maxima und Minima im Amplitudengang sind weniger stark ausgeprägt. In der Praxis der Tontechnik beispielsweise entstehen häufig unbeabsichtigt Überlagerungen mit verzögerten Signalen – und damit auch Kammfiltereffekte: Bei der Mikrofonaufnahme können im Raum erscheinende Reflexionen mit einer Verzögerung zwischen 2 und 15 ms zu auffälligen, unangenehm störenden Klangfärbungen führen. Man sollte hier von „hörbarem“ Kammfiltereffekt sprechen, denn nur der ist störend. Es handelt sich meistens um Bodenreflexionen oder Wandreflexionen. Nach Überlagerung von Direktschall und Reflexion entstehen, wie oben angedeutet, im Frequenzgang regelmäßige Bereiche der Auslöschung und der Verstärkung. (Das Prinzip ist im Übrigen auch eine Ursache für Schwund bei Mehrwegeausbreitung von Funkwellen – wobei dort das betrachtete Frequenzband schmal ist.) Die gleichmäßig abwechselnden Minima und Maxima mit einigen dB Unterschied haben Ähnlichkeit mit dem Aufbau eines harmonischen Klangs. Unsere Ohren haben sich beim 'natürlichen Hören' an die Kammfilter gewöhnt und das Gehirn-Hörsystem blendet diesen Effekt größtenteils aus. Elektrisch erzeugte Kammfilter wirken auffällig störender...." roger
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