[A-DX] RADIO DARC am Sonntag mit Richtstrahler aus Wien

Clemens Paul
Mo Apr 13 19:40:29 CEST 2015

>Vielleicht bringen diese Bilder etwas mehr Aufklärung

Sehr schöne und beeindruckende Fotos.

Nachfolgend eine Antwort von Alois Krischke (-> Rothammel Herausgeber).
Sie ist in Englisch,da in einem englischsprachigen Forum gepostet.
Evtl. erfahre ich noch mehr von einem R&S Ingenieur.

73
Clemens
DL4RAJ

Hi Clemens,

there are special designations of gain for log periodic antennas on HF.

E.g.     Allgon                            Gain: Up to + 14 dBi including reflection from good ground.
            High Gain                     Forward gain avg: 5,0 dB; 7,2 dBi; 13,2 dBi/above flat earth 60’-100’.
            Rohde & Schwarz      Gain: With perfectly conducting ground referred to isotropic radiator in free space.

The mentioned LP used at Moosbrunn, Austria for Radio DARC is a Rohde & Schwarz antenna.
This type was also erected in Sweden in the mid 60th and was selected during 100 years of ITU as motive on a Swedish stamp.

http://download.antennex.com/listarch/files/R+S_LP_antenna.jpg
http://download.antennex.com/listarch/files/stamp.jpg

Alois – DJ0TR