[A-DX] UPU Circular #7

Thomas M. Rösner
Fr Aug 21 20:02:54 CEST 2020

Post in russisch besetzte Teile der Ukraine kommen (kamen) bisher immer mit dem Vermerk auf den Circular 71 der Weltpostunion UPU von 2014 zurück, wobei die 71 eher die Krim betrifft, vermutlich weitet das Circular 7 von 2015 das auch auf die Ostukraine aus.

UPU-Zirkular Nr. 71 vom 28.04.2014:

"The designated operator of UKRAINE, the Ukrainian State Postal Enterprise (Ukrposhta), asks us to inform all designated operators of UPU member countries that, owing to the current situation in Ukraine, and on the Crimean peninsula in particular, there are difficulties delivering postal items of all kinds, including EMS items, to addressees residing in the Crimea and Sevastopol.

Ukrposhta therefore asks the designated operators of UPU member countries to suspend the dispatching to Ukraine of any international postal items, including EMS items, ddressed to the Crimea (postal codes in the range 95000–99999).

Ukrposhta apologizes to all postal customers for these temporary difficulties, and is grateful to the designated operators of UPU member countries for their cooperation and understanding in these exceptional circumstances.

Ukrposhta will inform designated operators about the resumption of deliveries as soon as the situation changes."

Wie lautete Deine genaue Adressierung?

Ich würde Lugansk (möglichst mit einer alten 6stelligen sowjetischen Postleitzahl ergänzen, u.U. findet man eine in einem alten WRTH? Keine aus der neuen ukrainischen 5stelligen Serie 91000) kleiner schreiben, so dass es auf den ersten Blick nur wie eine "Strassenangabe" aussieht, vielleicht sogar in russisch-kyrillisch Луганськ

und groß / dick darunter

Moscow 107140
RUSSIA

107140 ist die PLZ für das Hauptpostamt im Moskau.

Laut Google heisst "über Moskau" auf Russisch над Москвой, also u.U. als Zeile (über Moscow 107140) "Луганськ над Москвой", vielleicht sogar handschriftlich, damit die posteigenen OCR Reader Probleme bekommen ;-)

Alles vermeiden, dass es für den deutschen Postler nach Nicht-Russland aussieht

73, Thomas